English Version
English

غم‌ و اندوه‌ همیشه سرچشمه بدی‌ نیست

غم‌ و اندوه‌ همیشه سرچشمه بدی‌ نیست

با نام و یاد خدای مهربان که با شنیدن درس این هفته پنجره‌ای از نور و آرامش بر دلم حاکم شد. شکر و هزاران بار شکر به این آموزش‌های ناب که شاید هر روز و هر لحظه با آن‌ها مواجه باشیم؛ اما آن‌ها را نبینیم و با تلنگری ما را به خود بیاورد.
در درس اشراق باز هم استاد اخلاقیات انسان‌ها را مورد بررسی قرار داده و مبحث خود را با مثالی شروع می‌کنند که تمثیل ما انسان‌ها است. در خوبی و بدی، زشتی و زیبایی،
نور و تاریکی و بلاخره خلق و خوی آدمی که می‌تواند انسان‌ها را به بالاترین و یا پست‌ترین درجات برساند. متل حوضی تمیز و زلال در مقابل حوضی کثیف و پر از لجن و سیاهی.
کسی که دارای خلق و خوی زشت باشد، تمثیل حوض کثیف و آن‌که خلق و خوی نیک دارد حوض زلال و شفاف می‌باشد. کسی که خلق خوبی ندارد، مثل حوضی است که آب تیره دارد و در آن پراز ضدارزش‌ها است. مانند؛ تکبر، منیت، خودبینی، کم‌فروشی، غیبت، تهمت و‌ دروغ که مادر همه گناهان می‌باشد و خداوند هم در مورد این صفات  ناپسند در کتاب آسمانی هشدار داده اند. "وَیل لِلمُطَفِفین وای بر کم‌فروشان" "وَیل لِلمُکَذِبین وای بر دروغ گویان".
کسی که خلق نیکو دارد پُر از ارزش‌ها و دارای دیپلماسی خاص خود است و آن دوست داشتن انسان‌ها است و دارای دانایی، شناخت و درک بالا می‌باشد که یکی از  خصوصیات بارز حضرت رسول اکرم (ص) همین خلق نیکو می‌باشد. تا جایی که خداوند می‌فرماید:  ایشان دارای خلق العظیم
یعنی اخلاق بسیار نیکو می‌باشند. این‌گونه افراد دارای آرامش خاطر و بر‌خورد ملایم می‌باشند و برعکس کسانی که خلق نیک ندارند، همیشه در رنج و عذاب هستند و آب حوض وجودشان روز به روز سیاه و سیاه‌تر می‌شود و تمام کارهای  زشت‌شان صدمه‌ای به خودشان خواهد بود و این بدی جز سرشت و بافت آن‌ها است و باید آن‌قدر اشتباه کنند تا درس خود را پاس کرده و از آن مرحله  عبور کنند.
مسئله دیگر این‌که غم‌ و اندوه‌ همیشه سرچشمه بدی‌ها نیست. این‌ها دو قطب هستند. راستی در مقابل دروغ، نور در مقابل تاریکی، مثبت در مقابل منفی و داشتن غم از بدی نیست.
غم بزرگ می‌تواند انسان را به دو درجه سوق دهد و یا به مرتبه اعلی و رستگاری برساند و یا به پایین‌ترین مرتبه و نابودی برساند. مثل از دست دادن یک عزیز که بعضی‌هاخود را می‌بازند و با آن سخت کنار می‌آیند و در بعضی‌ها بانگاه بهتر آن را می‌پذیرند و در نهایت گنج درون ویرانه است.
انسان تا تاریکی را نبیند قدر روشنایی را نمی‌داند و در تمام مراحل زندگی خواست خداوند است که هرکس به گونه‌ای در سیستم کائنات امتحان شود تا به مقامات بالا برسد و این‌که هر چه بکاری، هم آن را درو خواهی کرد؛ پس باید برای زندگی بهتر تجربه هم بدست آورد. داشتن بهترین تجربه، شرطش فعالیت درست، پرهیز‌کاری و پرداختن به ارزش‌ها است. به امید روزی که بتوانیم با استفاده از آموزش‌ها بهترین خودمان باشیم.

نویسنده و تایپ: همسفر پری رهجوی راهنما همسفر مرضیه (لژیون اول)
ارسال: همسفر زلیخا مرزبان خبری
همسفران نمایندگی پرند

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .